2.2.3.2 Neskladovateľné položky materiálu
Ing. Mária Vépyová, PhD., Ing. Tomáš Janoušek, Ing. Štefan Gažo, Ing. Jozef Pohlod

Stiahnuť dokument

Potreba vypracovania vnútropodnikových smerníc nevyplýva zo žiadneho právneho predpisu, je však nevyhnutná z dôvodu zabezpečenia a fungovania vnútorného kontrolného systému v účtovnej jednotke. Slúži na prideľovanie zodpovednosti za jednotlivé oblasti majetku a zdrojov krytia, sprehľadnenie systémov tokov majetku v podniku, dokonalé zabezpečenie verného a pravdivého zobrazenia predmetu účtovníctva a v neposlednom rade si ich v súčasnosti pri daňových kontrolách a auditoch pýtajú zamestnanci daňových úradov a audítori na to, aby sa oboznámili s fungovaním uvedených činností v účtovnej jednotke.
Vypracovanie vnútropodnikových smerníc týkajúcich sa účtovníctva je prejavom úrovne vnútropodnikovej kultúry v oblasti účtovníctva a financií.
Článok I
Účel smernice
Účelom smernice je určiť neskladovateľné položky materiálu, ktoré je možné účtovať priamo do spotreby v podmienkach spoločnosti.
Článok II
Neskladovateľné položky zásob
Neskladovateľnými položkami v podmienkach spoločnosti sú nasledovné druhy materiálu:
-
kancelárske potreby,
-
náhradné diely na stroje, prístroje, zariadenia alebo na dopravné prostriedky (vrátane pneumatík), pracovné náradia, a to za podmienky, že inými dokladmi je preukázaná montáž alebo inštalácia takéhoto materiálu a že jeho spotreba priamo alebo nepriamo vyplýva zo servisných záznamov,
-
iné hnuteľné veci určené na bežné operatívne použitie pri zabezpečení prevádzkyschopnosti majetku,
-
hygienické, čistiace a podobné potreby,
-
pohonné látky, s výnimkou pohonných hmôt, ktorých spotrebu je povinný hmotne zodpovedný zamestnanec vyúčtovať,
-
režijný materiál bežnej spotreby,
-
režijný materiál nakúpený na opravu a údržbu majetku spoločnosti, ktorá sa vykoná od iného dodávateľa alebo vo vlastnej réžii,
-
režijný materiál, ktorý nie je zakalkulovaný v norme spotreby pre výrobu,
-
knihy, odborné časopisy, noviny a iné publikácie,
-
prepravky, obaly a podobný materiál na balenie a prepravu,
-
ochranné pracovné pomôcky za podmienky, že odovzdanie každej ochrannej pomôcky zamestnancom musí byť zaevidované v zápisníku o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, ktorý je vedený na meno zamestnanca, kde zamestnanec potvrdí, že ochranné pracovné pomôcky prevzal,
-
reklamné prospekty, plagáty, samolepky, obalové štítky a pod.
Článok III
Postupy v oblasti účtovania o zásobách
Pri vedení skladovej evidencie a účtovaní spôsobom ”A“ musí byť zabezpečená preukázateľnosť stavu zásob v akomkoľvek časovom bode účtovného obdobia a to nielen z účtovníctva spoločnosti, ale aj zo systému automatizovaného spracovania informácií o skladových zásobách používanom spoločnosťou.
Priebežnú skladovú evidenciu vedú hmotne zodpovední zamestnanci s dôrazom na vierohodnosť, pravdivosť a preukázateľnosť v dátových súboroch výpočtovej techniky alebo inou prehľadne zvolenou formou.
Zásada, že spotreba materiálu vykázaná v účtovnej závierke musí zodpovedať skutočnej spotrebe materiálu sa dodrží tak, že ak ide o materiál, ktorý:
-
ku koncu účtovného obdobia nie je uskladnený na sklade, ale v rôznych pomocných a vedľajších miestnostiach, príručných alebo pomocných skladoch alebo v uzamykateľných skriniach v kanceláriách, na chodbách a pod. Pritom nie je pochýb o tom, že materiál nebol spotrebovaný, avšak bol zaúčtovaný do spotreby. Zamestnanci sú povinní a zodpovední za zistenie skutočného stavu materiálu v súčinnosti so zamestnancami, ktorí majú od priestorov prístup, vyhotoviť inventarizačné písomnosti ohľadom nespotrebovaného materiálu podľa stavu k 31.12.20XX a tieto písomnosti odovzdať na príslušné účtovné oddelenie. Hlavný účtovník po vykonaní a schválení výsledkov inventarizácie materiálu zaúčtuje príjem materiálu na sklad so súčasným znížením spotreby materiálu,
-
nebol ku koncu účtovného obdobia spotrebovaný, ale…